Sitter hemma och väntar på att sändningen från speedway GPt i Målilla ska sätta igång, och snubblar under tiden över nyheten att Kim Jansson har skadats allvarligt under en division 1-match nu ikväll.
Det är tråkigt när olyckor händer, så klart. Tyvärr är inte det här den enda allvarliga olyckan på senare år. För ett drygt år sedan omkom Kenny Olsson under en match, och ungefär samtidigt skadades Robin Johansson så allvarligt att han blev förlamad. Och det är bara olyckor som har hänt i Sverige de två senaste säsongerna. Vad beror det egentligen på?
Efter förra säsongens allvarliga olyckor restes frågan om säkerheten vid speedwaymatcher på alla möjliga håll, men har något egentligen gjorts för att förbättra säkerhetsläget? Det som efterfrågades i första hand var luftsarger, istället för fjädrande nät, men är det verkligen det enda man kan göra? I takt med att cyklarna kan gå fortare och fortare verkar förarna bli djärvare och djärvare, och då bör också säkerheten ökas i samma takt. Eller?
2 kommentarer:
Du snackar om Sverige, det ska ta tid att fixa nåt, det ska först hända en olycka och seda nagera, om inte ens det så ska det också ha sammnträden, och papper ska växlas ett x antal gånger mellan parter, alltså Sverige, det ska ta tid, inte tänka att förväg , förutse händelser utan händelserna ska först inträffa sen agera. TYVÄRR. Vi komer ej få uppleva någon förbättring om då vi är pensionärer.
Besök gärna: www.offensivhockey.blogspot.com
Det märkliga är att det inte finns några avåkningszoner på en speedwaybana som är standard för andra motorsporter med hög hastighet. Man får väl acceptera att publiken kommer lite längre bort från banan om förarnas säkerhet är viktig. Det lär ju vara väldigt mycket skonsammare att glida ut 10 meter över grus istället för att braka rätt in i ett staket.
Skicka en kommentar