måndag, januari 29, 2007

21 dagar kvar

Så är det. Nedräkningen till tredje flytten inom loppet av 10 månader har börjat. Det är 21 dagar kvar tills jag proppar in mitt pick och pack i bilen och förflyttar mig från Umeå, storstaden, till lilla Kristinehamn. Suck, vad gör man inte för sin utbildning? Jag längtar verkligen efter att få slå mig ner på riktigt, skaffa en egen lägenhet och inreda precis som jag själv vill och sedan bo där. Länge. Inte bara ett år eller så, utan längre - en tre fyra år åtminstone.

Sedan studenten för tre och ett halvt år sedan har jag hunnit med att flytta sex gånger: Skövde-Göteborg-Skövde-Sollefteå-Skövde-Umeå-Kristinehamn, och i höst bär det återigen norrut till Umeå. Med lite tur, och mycket arbete, är jag klar med min fil.kand i januari 2008. Då kan jag äntligen, äntligen flytta söderut och stanna på ett och samma ställe i flera år. För det ÄR långt att ha 90 mil hem till Skövde, och det ÄR jobbigt att tillbringa ca 14 timmar på buss och tåg för en möteshelg i Uppsala varje månad. Fast, jag älskar ju de kalla och långa vintrarna med snö, och de ljusa försommarnätterna...

Nåväl. Helgen som gick tillbringades till viss del även den på resande fot. Kom ner till Skövde med nattåget i fredags, och tillbringade dagen med att slöa och skriva på en förberedande rapport inför praktiken som närmar sig med stormsteg. Lördagens begivenhet - Annelies och Eriks bröllop - var resans huvudsakliga syfte, och det var verkligen roligt att få vara med! I kyrkan var det mycket sång och musik, Linda hade till och med skrivit en sång, Löftet, som hon sjung tillsammans med den lilla kören som stod för sången. Fantastiskt fin var den. Något som förvånade mig lite var att det var så många små barn med i kyrkan, många bebisar som bidrog till vigseln med glada (?) tillrop i form av skrik och guggel. Under festen efteråt var det gott om tal och spex, jättegod mat och trevlig dans till Pålsson & Djup. Höjdpunkterna på dansfronten var förstås när det spelades schottis och hambo! Lite bilder från det hela finns här.

Under veckan ska jag avsluta min förberedande praktikrapport, under förutsättning att jag faktiskt lyckas få besked om placering, arbetsuppgifter och startdatum. Hoppas hoppas det kommer imorgon...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! får jag önska dig välkommen till Kristinehamn.