måndag, juli 16, 2007

Resmål Stuttgart

När vädret har varit grått, blött och tråkigt i flera veckor hemma i Sverige, så har jag slutligen flytt landet. För att komma bort hemifrån, för att bara ta det lugnt och för att hälsa på systeryster d.ä. och Snellen har jag lämnat Skövde och Sverige för Stuttgart och Tyskland. Igår morse strax före tio avgick tåget mot Arlanda. Efter en varm och proppfull tågresa kom jag till en lika proppfull Stockholm central där jag inte orkade leta reda på en lugn plats att äta min matsäck på, utan snabbt tog mig till Arlanda Expressen och raka vägen ut till flygplatsen för att istället vänta där en halv evighet.

Först jättelång incheckningskö (som jag ändå var framme vid ganska exakt två timmar innan planet skulle lyfta), sedan en timmas väntan ¨på att det skulle bli dags att borda. Men självklart var planet försenat från vart det nu kom ifrån, vilket resulterade i att vi lämnade Sthlm 40-50 minuter efter beräknad flygtid. Så typiskt! Dessutom åkte vi i världens fulast plan - det var knallcerist!

Men sedan gick resan smärtfritt, fick min väska nästan först när vi hade landat, och hittade Ellen utan problem. Sedan blev det en kväll med god mat på en närliggande pub, den tyska specialiteten Käse-und-Sahne-Spätzle (pasta med grädde, ost, stekt lök och lite baconstrimlor, vilken serverades tillsammans med potatissallad! Lite speciellt, men gott! Potatissalladen var iofs mer som mos, men det var helt klart både gott och uppfriskande i värmen. Sedan tog vi en promenad runt bostadsområdena på campus, och sedan hängde vi mest och pratade, pluggade och läste lite resten av kvällen.

Värmen ja. På tåget mellan Sthlm och Arlanda visar de ju information om vädret på olika platser i Europa. Klockan var ungefär halv ett, och skärmen visade ca 20 gradig värme i Berlin och 24 grader i Rom. I och för sig med sol, kanske med lite moln här och var. Så jag väntade mig liksom ingen särskild värme. Möjligen lite soligare än hemma. Döm om min förvåning när jag klev av planet och möttes av strålande sol och närmare 33 graders värme! Det blev ombyte redan på flygplatsen...

Idag har jag inte gjort mycket. Vaknade ganska så tidigt för att Ellen skulle skriva klart en uppgift, sedan slappade jag hela förmiddagen medan hon hade föreläsning. Men nu, efter en god lunch på "Mensa" (typisk skolkafeteria) så ska jag ge mig ut och lägga mig på nån gräsplätt med skugga och läsa en stund. Vi planerar att gå och bada lite senare när Ellen är klar för dagen, men fram tills dess roar jag mig på egen hand.

Inga kommentarer: