fredag, november 23, 2007

Tänkte ni på det, va?

Aftonbladet skriver idag att årets vinterkräksjuka är här och listar alla negativa aspekter kring viruset som kan grävas fram. Det talas om obefintligt vaccin, kräkningar och extrem smittsamhet. Att vinterkräksjukan ställer tills stora problem inom exempelvis sjukvård, äldrevård och barnomsorg överraskar knappast ingen. Men varför basunera ut att den äntligen (ja, viss ironi finns där) har brutit ut för säsongen?

Det finns människor som mår otroligt dåligt bara av vetskapen om att risken att bli smittad finns. Jag är en av dem. Jag vill inte få reda på att risken att smittas nu är jättehög. Jag vill inte veta att sjukhusen sluter avdelningar för att förhindra smitta. Jag vill inte veta att vissa kryssningsfartyg blir rena sjukhusen när smitta utbryter bland passagerarna. Jag vill inte veta!

Jag är en av många som lider av emetofobi - överdriven rädsla att spy. Det finns emetofobiker som inte klarar av att vistas bland människor på vinterhalvåret just på grund av att man vet att risken finns att man blir smittad av vinterkräksjuka eller maginfluensa. Riktigt så illa är det inte för min del, men jag mår fortfarande dåligt av att tidningarna haussar upp smittoutbrotten så som man gör idag. Det är nog så svårt att varje gång man åker med kollektiva transportmedel tänka på att minst en av alla människor där inne antagligen bär på smitta, och bara en hostning från den personen kan innebära att jag kommer bli sjuk och tvingas spy.

Sluta skriva om kräksjukeutbrotten och titta på den resistenta malarian, eller det restriktiva bruket av antibiotika eller kanske den senaste utvecklingen av krisen i Darfur istället. Det är viktigare, intressantare och får i alla fall inte stora grupper av människor att bli rädda för att röra sig bland folk!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har just fått reda på att jag också lider av emetofobi. Klarar inte att vistas bland folk när jag vet att de har smittan bärande runt omkring sig själva. Tack för ett bra inlägg, jag lärde mig faktiskt något nytt idag. och jag är också så jäkla less på att varje år skall VINTERKRÄKSJUKAN skrivas om på förstasidan! finns det inga andra nyheter?

Cia sa...

Jag kan tipsa om ett forum för emetofobiker, http://www.emetofobi.se/, som jag tycker är väldigt bra. Där kan man prata av sig, träffa likasinnade och lära sig mera.

Kika gärna in där!

Anonym sa...

Jag är precis sådär!
Livrädd för att kräkas. Och nu härjar sjukan på jobbet och vi delar arbetsplatser med varandra. Jag är rädd, men jag måste ju gå till jobbet :/