tisdag, februari 26, 2008

Nattliga tankar

03.30

Nej. Jag brukar inte sitta uppe så här dags. Jag skulle helst slippa. Men inatt dunkar mitt huvud som om det håller på att sprängas, febern skickar svallvågor av värme genom min kropp och hjärnan vägrar stänga av sig och gå in i viloläge.

Ja, jag är sjuk. Halsont, huvudvärk, feber och allmänt ont i kroppen. Men är det inte då kroppen borde se till att få så mycket sömn som möjligt? Jag har sovit nån timma nu i natt, men det är lögn att lyckas somna om, en timmas väntetid är mer än tillräckligt för att få vem som helst att masa sig ur sängen och i morgonrocken bara för att få lite miljöombyte.

Så nu sitter jag i soffan med datorn i mitt knä och förbannar det faktum att jag inte har 1) en portabel skivspelare och 2) en lagom meningslös ljudbok att sätta på för att låta mig vaggas till sömns av ett svagt mumlande. Inte heller har jag någon som kan klia mig i håret och få mig att slappna av, så nu dricker jag kopiösa mängder vatten, kompletterar senaste Ibumetindosen med Eeze migränmedicin och försöker lura ut bästa sättet att faktiskt somna.

Frågan är om jag ska läsa något? Sätta igång radio via datorn? Sätta på tvn och kolla på nåt tills jag somnar av tristess? Ut vill jag inte gärna gå såhärdags, i alla fall inte ensam, och nåt sällskap har jag inte inom replängds avstånd. Så, tja, jag tar mig en clementin och hoppas på bättre tider. Och väntar på John Blund.

Inga kommentarer: