torsdag, februari 21, 2008

Tillbakablick

Mitt i alla vårkänslor som bubblar runt trots att det inte ens är mars än glömde jag visst bort att berätta om den intressanta början jag hade på den här veckan.

Av olika anledningar var jag inte på KTC för genomgång och övning av kateterisering i fredags som planerat, vilket innebar att jag skulle ta igen det på måndagseftermiddagen. Förmiddagen ägnades åt att öva på att ge injektioner. Plastgummirumpsatrapper kan vara riktigt fascinerande när ett gäng sjuksköterskestudenter (kvinnliga sådana, naturligtvis) ska ge brutala sprutor i dem. Underhållande var det definitivt... Eftermiddagsplanerna gick om intet när jag kom på att vi visst skulle sitta och jobba med ett omvårdnadspm, Hanna, Stina och jag. Sagt och gjort, vi placerade oss vid lämpligt bord, slog på musik, kikade lite på youtube, kollade på galenskaparnaklipp och pratade en himla massa strunt i flera timmar. Gissa hur mycket vi fick gjort? Just det, absolut ingenting. Jag introducerade stina för Zyklon-E, så Stab the nurse är tydligen numera vårt ledmotiv. Inte mig emot, det passar rätt bra.

Tisdagsmorgonen kom jag för sent till övningarna i allmän omvårdnad för att jag hade tagit en halvtimma fel på tiden. Men ingen skada skedd, stackars Niklas fick både frukost, tvätt och renbäddad säng av syster Cia och studenten Stina, minsann. Sedan var det Stinas tur att bli matad, tvättad och omkringskjutsad i sängen, och till sist även min. Det var en intressant förmiddag. Det var liksom bara som en naturlig fortsättning på föregående eftermiddag när alla tre bara skrattade.

Eftersom både Stina och jag hade missat kateteriseringen så gick vi två i samlad tropp (ja, en liten samlad tropp, men väldigt samlade var vi i alla fall!) ner till ackis och KTC för att ansluta oss till grupp J. Det skulle vi inte ha gjort... När läraren kom in blev hon upprörd över att vi var två extra, och värre blev det när ytterligare en extra stövlade in. Det var på gränsen till att Stina och jag tog vårt pick och pack och drog... Otrevligare kärring har världen sällan skådat, det kan jag nästan lova. Men trots stämningen var riktigt jobbig stannade vi, eftersom ingen av oss kände för att komma tillbaka dagen därpå som var enda alternativet. Lektionen började med att vi fick lära oss hur man tar på sig sterila handskar utan att göra dem osterila. Det var ett meck, kan jag lova, men det gick till slut. Sedan började vi med teorin inför kateteriseringen, och då ändrades intrycket av läraren totalt... Hon sa en del fantastiskt roliga saker som gick rakt in i citatboken, och resten av dagen blev riktigt trevlig. Och Stina och jag hade skoj när vi övade på att "hålla penis stadigt" och sätta kateter...

Tisdagkvällen ägnade jag sedan åt första körövningen med VG-kören. Trevligt och fantastiskt skoj att äntligen sjunga i kör igen. Resten av veckan ägnas åt städning, plugg och allmänt softhet. Precis som det ska vara.

Inga kommentarer: