tisdag, januari 30, 2007

Småvegetarisk eller bara wannabe?

Då och då får jag som alla andra människor ryck. Pluggryck, städryck, promenadryck hör till de vanligare. Men med jämna mellanrum får jag också matryck. I perioder lagar jag samma typ av mat, det kan vara allt från nästan bara fisk till att vara baserat på köttärsk till att vara helt influerat av thaimat. Ett genomgående drag är dock att jag har vissa produkter som jag aldrig använder, och att det ofta smyger sig in vegetariska rätter åtminstone nån gång om dagen.

Idag, efter att ha nämnt att quorn ofta finns med som bas i min matlagning, fick jag frågan om jag var småvegetarisk. Vad svarar man på det? Jo, i vanliga fall är jag nog småvegetarisk, eftersom en så pass stor del av det jag äter är vegetariskt.

Vissa perioder lagar jag nästan bara vegetarisk mat med massa inspiration från kokböcker och vänner som äter vegetariskt eller veganskt. Dock slutar de rycken alltid med att jag återgår till att äta kött, även om det blir ganska få tillfällen jag faktiskt använder köttprodukter när jag lagar mat. Från och till funderar jag på om jag kanske skulle bli vegetarian på riktigt, men varje gång så faller det på att vissa favoriträtter skulle uteslutas i såna fall. Då är det lätt att känna sig som någonsorts vegetarianwannabe, som nästan, men inte riktigt lyckas vara som orginalet.

Så vilken variant väger egentligen över? Är jag småvegetarisk eller en vegetarianwannabe? Kommer jag någonsin att bli vegetarian "på riktigt"? Svaret finns nog någonstans längst inne i nåt skrymsle i hjärnan, bakom alla högar av plugg, föreningar och toner. Någon gång i framtiden kommer det nog fram i ljuset, men tills dess får jag nog fortsätta vara vegetarisk periodare!

Inga kommentarer: