torsdag, november 15, 2007

Medial uppmärksamhet och de bortglömda problemen

Ibland blir jag fruktansvärt upprörd över vad och hur vissa nyhetsmedier vinklar sina artiklar eller inslag. Saker som absolut inte har något som helst nyhetsvärde i mina ögon blåses upp och blir hur stort som helst, medan man på sin höjd skriver någon liten notis om något som egentligen förtjänar att ta mycket större plats. Men ibland lyckas man faktiskt till och med på aftonbladet.se skriva om det som faktiskt är viktigt och som kan innebära en förändring.

Idag förfasar jag mig, antagligen tillsammans med en hel hög med andra, över förhållandena i den serbiska psyksjukvården. Det är fruktansvärt när människor av en eller annan anledning behandlas som djur bara för att de inte råkar vara som alla andra, är utan familj eller har så små ekonomiska resurser att de inte kan få annan hjälp. Dock är det inte det faktum att man har upptäck hur dåliga förhållanden som råder i Serbien som är värst, utan snarare misstanken om att situationen ser ut på samma sätt på många platser runt om i världen som gror i mitt medvetande. Och det rör inte bara sjukvård. Barnhem, äldreboenden och liknande institutioner i länder eller områden som lider av svag ekonomi och stora klyftor i samhället med segregering, fattigdom och svält som följd är också drabbade av dålig hygien, för lite personal och överbeläggning, allmänt dålig omvårdnad och vanvård.

Frågan man kan ställa sig är hur kan vi som har det förhållandevis bra med våra sjukvårdssystem osv hjälpa till att förändra på andra platser? Jag vet inte, jag har inga svar. Men jag tror att vi måste bry oss och engagera oss innan det det är försent

Inga kommentarer: