onsdag, mars 19, 2008

Cross your fingers, hold your toes

Jag har insett att när jag är ledig vill jag verkligen vara ledig, på riktigt. Så därför ska jag ägna helgen åt att läsa intressanta, roliga, sorgsna, fantastiska böcker som ropar på mig från bokhyllan (och från diverse andra ställen i lägenheten) så snart jag går förbi. Och åt att lyssna på härlig musik som får mig att vilja rusa ut i solskenet och bara njuta av livet.

Alldeles nyligen upptäckte jag två fantastiska sångerskor med underbara röster. Båda två faller inom kategorin singer/songwriter, men har väldigt individuell stil. Laura Marling har en förmåga att göra sagor av allt hon sjunger om, och känslan blir sådär riktigt söt även när texten är skum i övrigt. Rösten är inte alltid vad man förväntar sig, och har en heshet som kommer fram på ett väldigt effektfullt sätt då och då. Lyssna på Cross your fingers så tror jag du kommer att förstå vad jag menar.

Yael Naim å andra sidan har en ren skön röst som fungerar som rena avslappningspillret för mig. Den är mjuk och följsam på ett sätt som får mig att tänka på sammet och dunbolster. Hennes låtar har en ganska sorgesam klang, men är inte på något sätt sorgliga. Snarare fungerar de som soft bakgrund till det mesta, men man kan också sitta och bara drömma sig bort i låtarna. New soul däremot har en lite gladare klang som i alla fall får mig att tänka på solstrålar, fågelkvitter och söta vårpojkar.
(Tack för tipsen, Sandra)

Inga kommentarer: