onsdag, mars 12, 2008

Förbannad

"Ska man satsa på ett yrke där man har stor chans att få jobb, exempelvis vårdyrken, eller ska man välja efter sitt brinnande intresse?"

Det sa en reporter på aktuellt alldeles nyss, och jag blev skitirriterad. Visst, vårdstudenter har stor chans att få jobb när de är färdigutbildande, men skulle det vara det som ligger till grund för att så många väljer att utbilda sin inom vården?

De får det att framstå som att mitt intresse för att vilja hjälpa människor genom att utbilda mig inom vården är betydligt mindre viktigt för mitt yrkesval, än någon som exempelvis går journalistutbildning på grund av dennes "brinnande intresse". Jag blir förbannad när de inte kan tänka till lite!

1 kommentar:

Anonym sa...

Meh. Fan vilket idiotiskt uttalande. Som om det bara är vissa yrken man kan brinna för.