onsdag, januari 13, 2010

Balsam!

Jag har de senaste dagarna surfat runt lite på lockig.se och deras forum. Precis som namnet antyder är det en sida för oss med lockigt hår, och som vill göra förutsättningarna så bra som möjligt för det. För jag vet inte vilken gång i ordningen så har jag bestämt mig för att ge balsammetoden en chans igen. Den går helt enkelt ut på att man inte tvättar håret med schampo, utan med ett godkänt, icke uttorkande eller skadande balsam. Särskilt bra för lockiga hårtyper, eftersom de av naturen är torrare och mer känsliga än rakt hår.

Jag tvättade håret för sista gången i förrgår, och idag har jag tvättat med balsam för första gången. Känns mjukare än vanligt, men samtidigt är håret lite strävt. Jag antar att håret kanske måste vänja sig lite precis som varje gång jag byter nån hårprodukt. Tyvärr går det åt rätt mycket balsam, i alla fall till en början. Knepet verkar vara att lyckas massera in det i hårbottnen och sen ta ett annat, vårdande (motsvarande vanligt balsam vid schampotvätt) balsam i längderna. Sen skölja ut det ordentligt.

Jag hoppas att min risbuske till hår som mest har känts som sträv stålull på sistone ska må lite bättre av det här i alla fall. Jag ska ge det några veckor, så får vi se. Förhoppningsvis kommer jag ha galet snygga veckor vid det laget!

2 kommentarer:

Emma sa...

Vad roligt att ni har ett eget forum! Det stod inget för oss som vill ha lite lockar? :) Kul med balsamtvätt, har hört det nånstans förut. Hoppas det funkar!

Gamescapist sa...

Mamma kör med balsammetoden, och det funkar tydligen massa bra. Borde testa jag med, men ser ingen anledning att bråka med mitt rufs nu när det faktiskt är bra.

Heja!