onsdag, oktober 13, 2010

Drakdrömmar

Jag skulle vilja vara en liten, liten drake, inte större än en sparv eller så. Min kropp skulle vara täckt av grönglittrande fjäll som ibland nästan skulle se svarta ut, och mina vingar skulle kunna bära mig långa sträckor och högt upp bland molnen. Om jag ville tillräckligt mycket skulle jag kunna spruta små eldsflammor som bara vore till för att imponera på alla fina människor runt omkring mig. Jag skulle tjuvlyssnande klamra mig fast i hårsvallet på flickor med varma halsdukar, och krypa fram längs listerna utmed dörröppningar och spiselkransar. Jag skulle älska att fladdra runt i skogen tillsammans med fåglar och fladdermöss i munter lek, ligga i mossan bredvid en liten skogstjärn och njuta av solen som silar ner mellan grenarna eller av att snabbt färdas långt ovanför marken med vinden susande kring nosen och göra glada små krumsprång i vindbyarna.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Älskar! Särskilt det där med halsdukarna... Jag skulle gärna läsa mer om din drake, i en novell eller så.

Cia sa...

Kanske kommer draken med i nån novell framöver, om jag nu kommer igång med skrivandet igen som jag planerar och hoppas...