lördag, september 16, 2006

Marthas lista

Martha Stewart har gjort en lista på saker man "ska" kunna klara av. När man läser i listan så börjar man inse att man borde vara tacksam över att mammas flytta-hemifrån-krav bara bestod av ett krav; att kunna laga till tio olika maträtter!

Få se nu hur många "poäng" jag lyckas skrapa ihop...
  1. Skapa ett säkerhetskit att ha hemma. (Om plåster, vattenflaska, huvudvärkstabletter och gasbinda räknas, så... 1p)
  2. Knyta slips (Det kan jag! 2p)
  3. Göra iordning en salladstallrik (Ja, det är ju inte så värst svårt... 3p)
  4. Mixa en Marguerita (Nähä, mitt kunnande om drinkar är noll. Jag dricker dem ju knappt ens!)
  5. Måla ett rum. (Vaddå måla ett rum? Vem målar hemma - man tapetserar väl?)
  6. Fixa tvätten (Ja, jag kan sortera och så, men jag orkar sällan göra det. 4p)
  7. Packa diskmaskinen (Med pappa som hänger över axeln kan man inte göra fel. 5p)
  8. Göra köttfärsås (Fast helst gör jag den på quorn-färs. 6p)
  9. Öppna en flaska champagne (Nä, jag dricker det ju knappt, varför skulle jag kunna öppna flaskan då? )
  10. Äta hummer (Har jag aldrig gjort, så nej.)
  11. Baka choccolate chip cookies (Om muffins med chokladbitar räknas, och det gör det, så kan jag! 7p)
  12. Göra ett blomsterarrangemang (Jag kan faktiskt sätta ihop blommor ganska så snyggt! 8p)
  13. Ta en bra bild (Kolla bara på en del av bilderna här. 9p)
  14. Ta bort fläckar från kläder (Nä, jag undviker fläckar istället)
  15. Skära upp en kalkon (Varför?)
  16. Ugnssteka en kalkon (Nä, aldrig provat...)
  17. Kunna styka en skjorta (När jag vill, så... 10p)
  18. Göra en bordsdekoration (Det kan väl vem som helst? 11p)
  19. Brygga en kopp te (Ja! 12p)
  20. Göra en grillad ostmacka (Inga problem! 13p)
  21. Bädda sängen (Varje dag, eller hur mamma? 14p)
  22. Göra fattiga riddare (Nej, det kan jag inte. Men har ätit!)
  23. Den perfekta omeletten (Jo, efter många försök så tror jag att jag har det perfekta sättet! 15p)
  24. Duka (Ja, självklart! 16p)
  25. Koka ris utan att det kladdar eller bränner fast (Övnng ger färdighet! 17p)
  26. Baka en cholkadkaka (Säger bara kladdkaka! 18p)
  27. Göra en BLT (Bacon, sallad och tomat i en macka? Nja...)
  28. Packa en resväska (Beror på hur man definerar packa! 18p)
  29. Göra pannkakor (Ja, senast igår... 19p)
  30. Göra en crudité (Vad är en crudité?)

Sammantaget 19 poäng av 30 möjliga. Inte alls illa måste jag säga!

1 kommentar:

Anonym sa...

Cia: Koka ris?? Har du tränat sen sist eller? hihi