måndag, november 12, 2007

Ljuspunkter i höstmörkret

När det är som mörkast under hösten, du vet, när solen går ner jättetidigt, det mörknar strax efter tre och snön ännu inte har börjat lysa upp kvällarna brukar jag mysa. Dricka te, kura ihop mig i ett soffhörn med en filt och en bra bok. Och ofta - ofta - lyssnar jag på låtar som betyder mycket för mig, eller som helt enkelt ger en skön känsla.

Mitt senaste tillskott av skön musik som är perfekt för mys och avslappning är Julien Jacobs platta Cotonou. Den har verkligen det där sköna gunget som gör att man blir lealös och bara hänger sig åt musiken. Jag upptäckte Jacob genom Marabous reklam, något som både gör mig glad och ledsen. Hur i all världen har de kunnat ta en sådan fantastisk låt (titelspåret, för övrigt) och förstöra den genom att knyta den till något så trivialt som choklad? Nåja, utan den reklamen hade jag aldrig upptäckt musiken, så inget ont som inte har nåt gott med sig, men ändå!

För att spinna vidare på världsmusikspåret är Manu Chao en sån där artist vars låtar alltid gör mig glad och beredd att skutta omkring och tjoa och dansa hela dagen lång. Inte illa, det som kan få mig på toppenhumör i mörkret förtjänar verkligen att uppmärksammas, för det är inte mycket som lyckas med det!

Bat for lashes är en grupp som jag tidvis lyssnar hur mycket som helst på. De har ett lite sorgligt, dämpat sound som bäst kan beskrivas som annorlunda. Sad Eyes får mig att gråta, och Whats A Girl To Do gör mig illa till mods, samtidigt som jag njuter nåt alldeles kolossalt av orden, tonerna, rytmerna... Kan verkligen rekommendera dem!

Utöver dessa finns det en hel hög med grupper och soloartister som är fantasiska, var och en på sitt speciella sätt. Många gånger fastnar jag för en speciell låt som ger något särskilt. Exempelvis Marillions Ocean Cloud, Hinders Lips of an angel, Kill Hannahs Lips like morhpine, Evergreys Trilogy of the damned, och Thåströms Karenina och Flicka med guld. Listan på låtar kan göras hur lång som helst! Sofia Karlssons tolkningar av Dan Anderssons visor är underbara, likaså Lokes jordnära visor med klockrena texter som det är lätt att relatera till.

Kort sagt, det finns en uppsjö av låtar och band som man kan lyssna på om och om igen utan att tröttna. Det gäller bara att hitta dem!

P.S. Lillasyster är utmärkta att lyssna på om man har lite svårt att vakna på morgonen. Spela Kräkas på högsta volym så studsar man runt efter en halvminut. Jag lovar! D.S.

Inga kommentarer: