söndag, november 25, 2007

Reklamrecension

För ett tag sedan skrev jag om olika reklamfilmer, och vad jag tyckte och tänkte om dem. Då nämnde jag bland andra, eller kanske framför alla andra, en reklam med studsbollar som studsar nedför San Fransisco's gator till en underbar låt.

Sedan den gjordes har samma företag också använt sig av en film där färger exploderar i takt med ett pampigt klassiskt stycke - de flesta som såg på tv för nåt år sedan vet nog vilken reklam jag talar om. Även om den reklamfilmen inte nådde upp i samma klass, vare sig vad gäller stil, känsla eller musik var det en film som satte sig i minnet. Den var glädjefylld, explosiv och tog tittaren med storm. Sådant man minns, helt enkelt.

Nu har företaget börjat sända ytterligare en reklamfilm. Med tanke på vilka succéer de två tidigare filmerna har blivit väntade jag mig nåt alldeles speciellt denna tredje gång, men uppriktigt sagt är denna tredje en besvikelse. Tamt färgade kaniner i Play Doh skuttar omkring, förvandlas till oceaner som sveper fram över ett torg, blir sedan till en val i havet för att slutligen förvandlas till en gigantisk kanin. Allt till en tråkig och ganska intetsägande låt.

Jag trodde ärligt talat inte jag kunde bli besviken på en reklamfilm, men uppenbarligen hade jag fel. Kanske beror misslyckandet på att man anlitat en annan pr-firma (om man nu gjort det), att man har inte har nått riktigt dit man velat med filmen (för ärligt talat känns den riktigt b) eller helt enkelt på att folk (som jag) har för höga förväntningar på ytterligare reklamfilmer från samma företag, men att gå från att ha producerat en av Sveriges, kanske världens, mest omtalade och omtyckta reklamfilmer till en medelmåttig och medioker, riktigt trist film känns inte som ett smart drag alls.

Alla tre reklamfilmerna hittar du för övrigt här.

Inga kommentarer: