fredag, november 09, 2007

Vädrets makt

Jag blir så trött.

Igår var en gnistrande vacker dag. Några minusgrader, molnfri himmel, någon centimeter snö som förvandlade allting till ett gnistrande paradis. Snön lyste upp mörkret på vägen bort till IKSU, och allt var frid och fröjd.

Det första jag gör när jag vaknar brukar vara att dra upp persiennen, titta ut på vädret och kolla temperaturen. Och stänga igen fönstret som alltid står öppet över natten - och en stor del av dagen - förstås. Så även imorse. Och sällan har vädret gjort mig så besviken som då. Det regnar, snön är borta och allt är grått, tråkigt och blött. Helt i enlighet med hösten.

I ett försök att slippa ge mig ut i det alltför snart har jag planerat om hela min dag, som för övrigt präglas av städning och uppröjning. Och tvätt. Planen med att träna vid lunchtid förkastades, och en ny gjordes - en med träning ikväll och allt annat under dagen.

Det blir så jobbigt när vädret påverkar hur man lägger upp sin dag. Men det är en klar fördel att inte vara schemalagd annat än enstaka dagar, det förenklar liksom planeringen på så sätt att man är fri att slänga om och fixa lite som man vill.

Inga kommentarer: