torsdag, januari 31, 2008

Blod och is

I morse hade gårdagens underbara snöslask frusit till, så allt var spårigt och eländigt. Det tog mig en halvtimme till skolan eftersom jag cyklade i ultrarapid, och väl där blev det grupparbete. Artikelgransking minsann. Skittråkigt. Men det blev vissa rätt intressanta diskussioner utifrån artikeln vi snackade om - om akutppiller och vilka som använder dem och varför, särskilt när vi svävade ut lite väl långt.

På vägen hem skuttade Sofie och jag in på blodcentralen och tog blodprov för att kolla om man får lämna blod eller inte. Åtta rör, går snabbt som sjutton! Hade en jättetrevlig ssk som tog hand om mig, och när jag berättade att jag precis börjat plugga till sska så förklarade han varenda grej han gjorde, gav mig lite tips om hur man skulle göra för att det skulle bli så enkelt som möjligt för att ta blodprov m.m. Mycket trevligt med tanke på att det imorgon är dags för vår första medicinsktekniska övning - venprovtagning! Vi kommer få sticka först i låtsasarmar, men sedan också i varandra. Det är ju bara att hoppas på att man inte darrar ihjäl den stackars patientens blodkärl...

Det är inte utan att det känns lite läskigt, men med lite övning ska jag nog klara det här också. Hoppas det kommer blod. :)

Inga kommentarer: