fredag, februari 01, 2008

Stick

Jaha. Då har man för första gången utfört något praktiskt som faktiskt gör att utbildningen känns som på riktigt (vilket den ju naturligtvis är, men det har liksom varit lite surrealistiskt hittills). Idag hade basgrupp F sin första lektion i medicinsk teknik - venprovtagning.

Till en början fick vi en genomgång av hur man skulle göra och vad man skulle tänka på, och sedan fick vi öva på att hitta blodkärl som var lämpliga att sticka i på varandra. Större delen av själva övningsmomentet gjorde vi helt realistiskt på gummiarmar specialtilverkade för detta ändamål - jag kan inte säga hur många provrör jag fyllde med rödfärgat vatten under förmiddagens övningstimmar, antagligen en bit över tjugo eller så...

Sedan kom vi då till eldprovet - vi skulle ta prov på människor, på varandra! Jag var sist med att sticka, och det var hur läskigt som helst, men det hela gick bra. I alla fall om man bortser från att jag efter att ha bytt rör inte riktigt fick till det förrän jag hade justerat kanylen lite. Men det gick bra, Sofie som var min försöksperson skrek iaf inte av smärta, och jag gjorde inga större misstag. Det fick bra, helt enkelt.

Nu ska jag äta fredagsmiddag bestående av stekt strimlad kyckling, smaksatt med curry och en gnutta teryakisås, ungsstekt klyftpotatis samt grönsallad och en slurk vin för att ta slut på flaskan. Inte illa va?

Inga kommentarer: